|

|
Eksakto mācību
priekšmetu satura bagātināšana ar dzimumu
līdztiesības aspektu
Dzimumu līdztiesības
problēmjautājumi ir izkristalizējušies EQUAL projekta
„Profesiju segregācijas
cēloņu mazināšana” gaitā, veicot eksakto mācību
priekšmetu (fizika, ķīmija,
informātika) mācību grāmatu izvērtēšanu no dzimumu
līdztiesības aspekta,
intervējot minēto priekšmetu skolotājus par mācību līdzekļu
piemērotību un
darba metožu izmantošanu, kā arī anketējot skolēnus par viņu
nākotnes plāniem
un to
ietekmējošajiem faktoriem. Šo
aktivitāšu rezultāti rāda, ka mācību materiālu
ilustrācijas un tekstuālie piemēri konsekventi attēlo
vīriešus un sievietes
darbojamies noteiktās lomās, savukārt skolotāji reproducē mācību
grāmatu
stereotipus, tādejādi mācību darbs skolās veicina stereotipu
nostiprināšanos.[1]
Bez tam 52% aptaujāto skolēnu atzīst, ka eksakto priekšmetu
apgūšana sagādā
grūtības, kā svarīgākos iemeslus minot to, ka mācību grāmatā materiāls
izklāstīts sarežģītā, grūti saprotamā veidā un skolotāji neprot
izskaidrot
mācību vielu.[2]
Balstoties uz šo aktivitāšu rezultātiem un
secinājumiem, tika izstrādāti metodiskie
materiāli, kuru mērķis
ir bagātināt eksakto mācību priekšmetu skolotāju
priekšstatu un pilnveidot praktiskās iemaņas fizikas,
ķīmijas,
informātikas mācību grāmatu satura un mācību metodikas
papildināšanai
ar dzimumu līdztiesības aspektu.
Metodoloģiskais
pamats
Ieteicamā literatūra un informācijas
avoti
Metožu piemēri darbam stundās
Eksperimenti eksaktajos mācību
priekšmetos
Izglītības iespēju piemēri perspektīvo nozaru profesijām
Profesiju un raksturojošo pazīmju matrica
[1] “Ziņojums
par eksakto priekšmetu (fizika, ķīmija, IT) mācību grāmatu
izvērtēšanu no
dzimumu līdztiesības aspekta”, Daugavpils, 2006
(http://equal.lsif.lv/rezultati)
[2] ”Pētījums
par 8. un 11.klašu skolēnu profesionālajiem nodomiem un
priekšstatiem par
profesijām”, Rīga, 2006, 179. – 188.lpp.
(http://equal.lsif.lv/rezultati)
|