|

|
Metodoloģiskais pamats
Metodisko
ieteikumu
konceptuālais pamats ir konstruktīvisms,
kas ne tikai nodrošina
skolēnu aktīvu iesaistīšanos mācību priekšmeta
konkrētā satura apguvē, bet arī veicina
virssatura problēmjautājumu risināšanu, tai skaitā arī
dzimumlīdztiesības
aspekta un ar to saistīto ētisko vērtību – atvērtības,
iejūtības, vienlīdzīgas
attieksmes un tolerances attīstību. Tas nozīmē, ka skolēni pievērsīsies
virssatura problēmjautājumiem, tādiem kā vērtības, attieksmes un
kritiska
domāšana, kas veido dzimumlīdztiesības pamatu. Šī
aktīvā darbošanās nodrošinās
arī skolotāju profesionālās kompetences izaugsmi, kam kā
metodoloģiskais
pamats ir izvēlēta bagātinošā pieeja,
kas pēc metodisko
ieteikumu autoru uzskatiem ir nevis esošā eksakto mācību
priekšmetu satura un
mācību metodikas aizstāšana, bet to
papildināšana ar jautājumiem, kas
balstās uz dzimumu līdztiesības principa ievērošanu.
Kā
pamats mācīšanās
procesa organizēšanā tiek piedāvāta induktīvā pieeja, un, lai
to nodrošinātu, tiek izvēlēta kooperatīvās
mācīšanās metode. Kooperatīvā
mācīšanās jeb mācīšanās sadarbojoties tiek
saprasta kā īpaši strukturēts grupu
darba veids, kas atšķiras no tradicionālā grupu darba ne
tikai ar sekojošiem
pamatprincipiem- visu iesaistīšana, heterogēnas (jauktas)
grupas, individuālā
atbildība, tiešā saskarsme, sociālās prasmes,
mācīšanās procesa izvērtējums,
bet arī ar efektīvu mācīšanās procesu. Tās pamatā ir atziņas
par cilvēka dabu
un mācīšanās veidu, tas ir, šī metode uzsver
cilvēka sociālo dabu, apskata, kā
tiek apgūtas sociālās prasmes un iemaņas, un pievērš
uzmanību sadarbības
iespaidam uz mācīšanos. Kooperatīvās mācīšanās
metode integrē produktīvas
uzvedības un sociālo prasmju attīstību ar akadēmisko prasmju un
zināšanu
apguvi, indivīda sociālo un kognitīvo sfēru.
Izmantojot
kooperatīvo mācīšanos tiek veidota tāda mācību vide, kas
attīsta
prasmi sadarboties, vākt un analizēt informāciju, izvirzīt un pierādīt
hipotēzes, izvērtēt savu un citu grupas dalībnieku
darbošanās gan procesu, gan
rezultātu.
Salīdzinot ar
tradicionālo pieeju, skolotāja loma, organizējot un vadot kooperatīvo
grupu
darbu, mainās radikāli. Kooperatīvā mācīšanās dod
iespēju skolēniem
attīstīt radošās spējas un kritisko domāšanu,
apgūt prasmi aktīvi iesaistīties
mācību procesā, atbildēt par savu un grupas darbu, izvērtēt sevi un
citus, būt
iecietīgiem un pieņemt daudzveidību. Mācīšanās sadarbojoties
veicina
pašvērtības un pozitīvas attieksmes veidošanos
pret sevi, grupas biedriem un
mācībām.
Kooperatīvās
mācīšanās metodes paņēmieni,
kas
tiek piedāvāti izmantot eksakto mācību priekšmetu satura
bagātināšanai – Mozaīka,
Žetoni runāšanai, Stūri, Grafīti, Apaļais galds, Grupas
projekts.
Atgriezeniskās saites nodrošināšanai tiek
ieteikts izmantot aktivitātes,
kas balstās uz Blūma taksonomiju.
|